beddenspeciaalzaak suzanne’s literie stijl in bed en interieur

 
 

-Ruim één derde van ons leven brengen we slapend door.

-Hoofd en nek zijn samen half zo lang als de rug en dat betekent dat de steun van het bovenlichaam voor 33% bepaald wordt door het hoofdkussen.

-Het hoofd weegt ongeveer 5 kilo.

-De ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen de 14 en 18°C.

-Elke nacht verliest een mens gemiddeld een kwart liter vocht.

-Frisse lucht helpt overtollig vocht af te voeren.

-Mensen zijn niet allergisch voor wol of veren, maar voor de uitwerpselen van het diertje dat er in leeft: de huisstofmijt. Een spinachtig diertje van 0,3mm groot (net niet zichtbaar voor het blote oog).

-Hij leeft graag in de warme, vochtige omgeving van het bed.

-Zijn voedsel bestaat vooral uit de altijd in het bed aanwezige huidschilfertjes.

-Per nacht verliest een mens 1 tot 1½ gram huidschilfers.

-De afvalstoffen van de mijt zijn zo klein dat ze zweven in de lucht. Zij zijn de feitelijke veroorzakers van de allergische reactie.

-Maatregelen bij overgevoeligheid voor huisstofmijt:

1.Beperk huisstof door in de slaapkamer een gladde vloer te kiezen, die gemakkelijk regelmatig te reinigen is.

2.Houd de slaapkamer droog door in het najaar tijdig de verwarming aan te zetten. Dat voorkomt een explosie van het aantal mijten.

3.Huisstofmijten worden gedood door beddengoed of gordijnen op 60°C te wassen. Ook een diepvries heeft een prima klimaat om huisstofmijt effectief te doden. Na enkele uren is bijvoorbeeld uw kussen er weer vrij van.

-Wanneer is een kussen aan vervanging toe:

1.Het kussen is niet geschikt voor u.

2.Het kussen is te oud. De technische levensduur van een kussen varieert van 3 tot 7 jaar. De levensduur van een kussen qua hygiëne is maximaal 5 jaar.

-Een duurder kussen gaat niet automatisch langer mee.

-Een beker warme melk drinken voor het slapen bevordert een goede nachtrust.

-Melk bevat verschillende rustgevende bestanddelen, waaronder kalk.

-Actieve mensen slapen beter. Het beste resultaat bereikt u met activiteiten, bijvoorbeeld joggen of wandelen, laat in de middag of vroeg in de avond.

-Cafeïne en nicotine hebben een ongunstige invloed op uw slaapgedrag. Ook slaapt u slecht met een te volle of te lege maag.

-Een gemiddelde slaaptijd, 7 tot 9 uren bij zowel mannen en vrouwen, is het meest gezond.

-Goed slapen is belangrijker dan lang slapen.

-Ga op vaste tijden naar bed. Uw biologische klok loopt het best op vaste tijden.

-Ook wanneer u een rustige slaper bent, verandert u ’s nachts minstens 12x van slaaphouding. Toch blijkt steeds één slaaphouding favoriet te zijn. Meestal is dit de houding waarin u ook in slaap valt.

-Slapen op de buik is sterk af te raden volgens fysiologen. Het opzij gedraaide hoofd beknelt namelijk nekwervels, ademweg en zenuwen.

-Zijslapers hebben een hoger kussen nodig dan rugslapers.

-Bij een zacht slaapsysteem hoort een minder hoog zacht kussen, bij een hard systeem een iets hoger en harder kussen.

-Hoe warm een dekbed is hangt in eerste instantie van u zelf af. Het dekbed produceert immers geen warmte, het houdt alleen uw eigen warmte vast. Hoe beter uw warmte wordt vastgehouden, hoe warmer het dekbed.

-Stilstaande, droge lucht is één van de beste isolatoren. Hoe dikker de laag stilstaande lucht, hoe warmer het dekbed.

Suzanne’s weetjes:

annastraat 16 geleen    046-4758125    info@suzannes-literie.nl